Some notes for Exhibition Making in the Tropics

 

 Think of the exhibition as a process, not as a final result.

 Think of the exhibition not as an accumulation of objects, but as a way of doing research on ideas and contexts.

 Create flexible exhibition without specifying every detail. Non-design : suggest instead what might happen.

 Integrate new works during the duration of the exhibition.

 Allow errors, surprises and collaborations to happen within the exhibition.

 Find inspiration on people's everyday design solutions.

 Allow the spectator to become part of the exhibition. To activate it and become a participant.

 Think of the exhibition as a place where things happen.

 A place for Experiments and Experiences.

 Allow the exhibition to become a place (or a non-place), a scenario, a landscape, a social club.

 Plants and hammock always make an exhibition much better (as well as fans if you have access to electricity).

 Use reproductions (or photocopies taped to the wall) if you can't have access to the « real » work.

 When there's no budget, count on the economy of friendship.

 Use what you have at hand.

 Let the unexpected happen.

 

Pablo León de la Barra, Novo Museo Tropical, in Choregraphing exhibitions by Mathieu Copeland, les presses du réel, p.133

 

 

 

 

 

Notes à propos de l'organisation d'expositions sous les tropiques

 

 Considérez l'exposition comme un processus, non comme un résultat final.

 Considérez l'exposition non comme une accumulation d'objets, mais comme une manière d'entreprendre une recherche sur des idées et sur des contextes.

 Créez des expositions flexibles où les choses sont susceptibles de changer.

 Concevez l'exposition sans en préciser les détails. Rejetez le design, suggérez plutôt ce qui pourrait arriver.

 Intégrez de nouvelles oeuvres au fil de l'exposition.

 Laisse les erreurs, surprises et collaborations advenir durant l'exposition.

 Inspirez-vous des solutions de la vie de tous les jours.

 Laissez les spectateurs prendre part à l'exposition. L'activer et en devenir participants

 Considérez l'exposition comme un lieu où les choses arrivent.

 Un lieu d'expérimentation et d'expériences

 Laissez l'exposition devenir un lieu (ou un non-lieu), un scénario, un paysage, un blub social.

 Dans une exposition, les plantes et les hamacs sont toujours un plus. (de même que les ventilateurs si vous avez accès à l'électricité)

 Utilisez des reproductions (ou des photocopies scotchées au mur) si vous n'avez pas accès à l'oeuvre réelle.

 S'il n'y a pas de budget, comptez sur l'économie de l'amitié.

 Servez-vous de ce que vous avez sous la main.

 Laissez place à l'imprévu.

 

Pablo León de la Barra, Novo Museo Tropical, in Chorégraphier l'exposition de Mathieu Copeland, les presses du réel, p.138